Dag 5, Maandag 17-03-2014, Bezoek Blessy in Guntur

17 maart 2014 - Guntur, India

Dag 5, Maandag, Bezoek Blessy - 17 maart 2014

We worden om 08.30 uur wakker, gedoucht en na het ontbijt gaan we even bij de receptie vragen hoe laat we naar het station worden gebracht. We gaan in de tussenliggende tijd nog even wat boodschappen doen voor onderweg. Om 11.30 uur worden we naar het station gebracht.  Het systeem op het station werkt eenvoudig, treinnummer, coupe nummer en stoelnummers. Een kruier neemt onze twee koffers mee. We hebben nu een grote coupe met rijen van 2+3 stoelen.  De stoelen zijn ruim verstelbaar en we hebben airco. We vertrekken keurig om 12.10 uur. Onderweg komen er weer diverse verkopers de coupe door met water, ijs, soort loempia's enz. In de plaats Kigali staan we langer stil dan normaal, zodat we om 14.10 uur in Guntur aankomen. We zoeken in de mensenmassa de uitgang op en treffen daar iemand met een bordje AMG. Het blijkt de chauffeur te zijn, direct daarna komt er nog iemand van AMG bij en gezamenlijk gaan we naar hun auto. Guntur is een kleinere stad, maar wel heel druk, en meer armoede. De project officier van AMG vertelt ons dat we eerst naar ons adoptiekind Blessy Sushma Bathula  gaan.

We komen in een kleine straat en stoppen voor een huis met opschrift AMG. Buiten staan een aantal volwassenen en kinderen ons op te wachten. Best een beetje gespannen maken we kennis met Blessy, haar broer John, hun moeder die ook hierheen gehaald is, de huismoeder en nog zeven andere kinderen die in dit huis onderdak hebben.
De ontvangst is bijzonder hartelijk, we krijgen een koninklijk onthaal met prachtige bloemenslingers die ze ons omhangen, bloemblaadjes die ze over ons heen gooien, ballonnen ook gevuld met bloemblaadjes worden lek geprikt boven onze hoofden.
We gaan naar binnen en krijgen een verfrissing aangeboden. We overhandigen de cadeautjes die we voor Blessy hebben meegenomen. Ze is er zichtbaar blij mee. We praten over school, over Nederland enz...Velen hebben niet echt een besef over de ligging ervan. De aanduiding Europa spreekt meer aan. Er worden volop foto's genomen. Onze camera is inmiddels in handen van een van de kinderen die er snel mee over weg kan. We krijgen een lunch aangeboden. Rijst, kip, groenten alles in overvloed. Uit beleefdheid eten we steeds ons bord leeg, maar in India betekent dat waarschijnlijk dat je nog meer wil.
Na een dessert van vers fruit zitten we meer dan vol. We krijgen een rondleiding door het huis, een aantal slaapkamers van 2 bij 2,5 m, een keuken van 1 bij 2 m, waar vanuit gasflessen op een twee pit gasstel wordt gekookt. Tenslotte de badkamer en het toilet. Alles ziet er schoon uit. Ook de kinderen.
Rond  16.30 uur nemen we afscheid en worden we door iedereen uitgezwaaid.
We gaan naar het AMG complex in Chilirupikahet, we rijden de stad uit en komen op de nieuwe 2 x 3 baans national highway. Onderweg verteld de project officier dat Guntur bekend staat om zijn productie van tabak en rode chilipepers.
Aangekomen op het complex worden we naar het gastenverblijf gebracht. Eenvoudig, maar ruim, functioneel en schoon. Na ons te hebben opgefrist worden we uitgenodigd en gaan naar het kantoor van de leiding. We worden weer verwend met koffie, cola, water en koekjes. Hij verteld volop over het complex waar bijna 3000 kinderen onderwijs en voor een deel ook onderdak ontvangen. Het onderwijs is zeer uitgebreid, van Primery school, tot een opleiding waar ze een college agree kunnen halen, ook een verpleegstersopleiding en technisch onderwijs is aanwezig.
We krijgen alles te zien, maken kennis met diverse kinderen die rondom en in de gebouwen aan het studeren zijn, ze zijn allemaal erg enthousiast en willen op de foto met ons. Het ziet er allemaal keurig en schoon uit. Ook de keuken, waar dagelijks voor 3000 kinderen voor eten wordt gezorgd. Met houtvuren wordt water tot stoom verhit dat gebruikt wordt voor het stomen van de rijst. Dit gebeurt in 3 grote ketels waarin elk 75 kg droge rijst kan.
Na de rondleiding over de campus gaan we terug naar het kantoor waar we nog de registratie (nodig voor de overheid) afmaken.
Om 19.00 uur zijn we op onze kamer en wordt ons diner bezorgd. Ook nu weer eten volop 4 kippenpoten spaghetti, inclusief aardappelen en bloemkool. Heel vertrouwd :).
We gaan douchen en genieten na van al de foto's die er vandaag gemaakt zijn. AMG heeft de door hen gemaakte foto's voor ons gelijk op een CD gebrand om mee te nemen naar Nederland.
Om. 21.00 gaan we proberen te slapen. Het gastverblijf ligt kort aan de doorgaande weg.  De ochtendspits op de A16 is waarschijnlijk rustiger.