Dag 16, Vrijdag 28-03-2014, Houseboat

28 maart 2014 - Kumarakom, India

Dag 16 Vrijdag 28 maart

Na onze ochtendroutine van zwemmen en ontbijten zitten we om 09.30 uur bij het zwembad. Om 10.30 uur komen ze van de receptie vragen wat we willen eten op de houseboot. We maken keuzes voor lunch en diner.
Om 11.30 uur pakken we de laatste spullen in de koffer en checken uit. De koffers worden naar de boot gebracht die inmiddels aan de steiger van het hotel ligt afgemeerd. De boot zou te groot zijn voor onze ligplaats in Wemeldinge. Gelukkig hebben we een schipper, matroos en kok tot onze beschikking. Ook nu weer zijn we van alle gemakken voorzien, m.u.v. WiFi.
We vertrekken om 12.00 uur vanaf het hotel en hebben vanaf de stoelen op de ruime voorplecht een goed zicht op de omgeving. We varen langs dorpjes, waar mensen  in het meer de afwas doen, hun kleding wassen, een bad nemen, haren wassen, tanden poetsen met hun vinger enz, wat kan het leven toch makkelijk zijn denk je dan.....
Ook komen we tal van andere boten tegen : watertaxi's, kano's, vissersbootjes, vrachtpramen en ook veel andere houseboten.
De zogenaamde backwaters hebben een oppervlakte van 200 km2 en worden vanaf de heuvels gevuld met zoetwater. Wel staat het op een aantal plaatsen in verbinding met open zee, waar het dus gedeeltelijk brak is.
Van 13.30 tot 14.45 uur liggen we stil voor een aan boord vers klaargemaakte lunch.
Onze tocht voert over open gedeeltes maar ook door smallere doorgangen waardoor we een goed zicht hebben op het dagelijkse leven hier. Hoe beperkt de middelen ook zijn toch probeert men hier op allerlei manieren een bestaan op te bouwen.
We zien hoe de rijst machinaal wordt geoogst, vervolgens wordt afgezakt en op grote vrachtpramen over water wordt vervoerd.
Om 18.15 uur zoekt de schipper een ligplaats, waar we zicht hebben op een prachtige zonsondergang.
Om 19.30 uur krijgen we opnieuw een aan boord vers klaargemaakt diner geserveerd, in de serre met airco, van hier uit hebben we een prachtig uitzicht op de verlichte contouren van de stad Aleppey waar we morgenochtend van boord zullen gaan.